Column mgr. Ron van den Hout DE GEEST WAAIT WAAR HIJ WIL

Geplaatst op: 18-06-2017

U bent misschien benieuwd naar het antwoord op de vraag waar het in de komende jaren in ons bisdom naar toe gaat? Ik heb diezelfde nieuwsgierigheid. Het antwoord weet ik nog niet, al zeggen sommige journalisten: ‘daar hebt u best al over nagedacht’. Jawel, ik weet hoe ik zelf in elkaar zit, ik weet wat ik gedaan heb in het bisdom Den Bosch. Maar er zijn drie perspectieven: er is het algemeen kerkelijk beleid, het bisdom heeft zijn eigen geschiedenis en verwachtingen én ik breng mijzelf als persoon mee. Hoe die perspectieven zich precies mengen, zullen we samen ontdekken.

Ik denk dat ik wel dit alvast over mezelf kan zeggen: geloof en Kerk horen bij elkaar, zoals de kerkvader Cyprianus al zegt. Niet: ‘geloof ja, Kerk nee’. Mijn geloof heb ik van de Kerk ontvangen. De Kerk, dat zijn mijn ouders, parochie, school, seminarie, kerkleiders en medegelovigen.

Verder heb ik de overtuiging dat wij elkaar in de situatie van krimp geduld moeten hebben met elkaar. Krimpen is moeilijker dan groeien, en de neiging bestaat dat pastores en parochianen elkaar verwijten maken. Laten we ook geen overspannen verwachtingen koesteren naar elkaar, maar geduld hebben met elkaar. Elkaar niet overvragen. Laten we proberen te doen wat de Kerk van ons vraagt en wat de mensen redelijkerwijs van ons mogen verwachten. Er zullen in onze parochies dingen verloren gaan. Maar we moeten niet alleen denken vanuit ‘wat we nu nog hebben’ en dan angstvallig proberen het vast te houden. Er zullen altijd weer nieuwe initiatieven mogelijk zijn. De Geest waait waar Hij wil.

Ik zal mijn aandacht nu eerst gaan richten op de priesters, diakens, pastoraal werkers en gelovigen van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Ik hoop dat ik u spoedig zal leren kennen en dat we samen gaan bouwen aan de Kerk van het Noorden.

+ Ron van den Hout,
bisschop van Groningen-Leeuwarden