Verhuizing pastoor Janning Museum naar Nieuw-Schoonebeek

Geplaatst op: 13-03-2019

Op 18 oktober 2018 is in Nieuw-Schoonebeek een werkgroep van start gegaan met een haalbaarheidsonderzoek naar de verhuizing van het museum voor kerkelijke kunst vanuit Workum naar Nieuw-Schoonebeek.

Het museum betreft de erfenis van een oud dorpsgenoot, pastoor Janning. Pastoor Janning is 40 jaar priester geweest en op het moment van overlijden werkzaam was te Workum; hij heeft gedurende zijn hele leven geschilderd. Met het geld dat hij hiermee verdiende heeft hij een enorme collectie kerkelijke kunst aangekocht variërend van kelken tot kazuifels, en van doopvont tot een collectie houtsnijwerk en alles hier tussenin.

Na de dood van pastoor Janning is door zijn familie een stichting opgericht en, overeenkomstig zijn laatste wens, van daaruit een (geregistreerd) museum. Het museum heeft meer dan 34 jaar succesvol gedraaid en in die periode vele duizenden bezoekers gehad. Vorig jaar is echter vast komen te staan dat de kerk en de pastorie waarin het museum zijn gehuisvest zullen worden verkocht. Om die reden is een nieuw onderkomen gezocht waarbij Nieuw-Schoonebeek in het vizier is gekomen. Dit plan kreeg met name bijval, omdat pastoor Janning hiermee weer thuisgebracht wordt.

De werkgroep bestaat uit twee leden van de historische vereniging Nei-Schoonebeek (André Lambers en Harrie Drenth) alsmede twee leden van de Pastoor Janning Stichting (Margreth Eikens en André Zwake) en recentelijk is deze aangevuld met Leo van Bemmelen en Guus Veldhuis.

De werkgroep verwacht in 2019 een plan te presenteren naar haar achterban, het parochiebestuur van de Immanuelparochie en de locatieraad van de geloofsgemeenschap Sint Bonifatius.

Men hoopt met dit plan een breed (internationaal) publiek aan te spreken, van jong tot oud en met de intentie de collectie te verbinden met de religieuze geschiedenis van Nieuw-Schoonebeek en omgeving.
Het plan zal tevens een gezond financieel plaatje moeten bevatten voor meerdere jaren.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de collectie van pastoor Janning worden uitgebreid met de omvangrijke privé collectie van de heer van Aarle.
oor de professionele ondersteuning tijdens dit proces is reeds contact gezocht met het museum voor Kerkelijke Kunst in Uden.