Drie scholen - één oorsprong

Geplaatst op: 08-03-2020

Wist u dat de St.-Theresiaschool in Steenwijksmoer, de Panta Rheischool en
de Willibrordusschool in Coevorden één en dezelfde oorsprong hebben?
Om onder andere iets van deze gezamenlijke oorsprong te ervaren,
kwamen meer dan dertig leerkrachten van deze drie scholen donderdagmiddag 9 januari jl. bij elkaar.
Op uitnodiging van de pastores waren ze te gast in het Antoniusgebouw achter de Willibrorduskerk.
Een groot deel van deze leerkrachten is niet woonachtig in de directe omgeving van de scholen.
Daarom was het voor velen een eerste, echte kennismaking met de ontstaansgeschiedenis van hun scholen.

Er was aandacht voor de eeuwenoude geschiedenis van de plaatselijke rooms-katholieke geloofsgemeenschap,
die het na de Reformatie een paar eeuwen zonder eigen kerkgebouw moest stellen en in het geheim bijeen kwam.
In 1818 kwam er weer een klein kerkje op de hoek van de Sallandsestraat en de Wilhelminasingel.
In 1914 werd de huidige Willibrorduskerk in gebruik genomen.

Iets eerder, in 1907, kwam de Willibrordusschool tot stand op de plek waar nu het politiebureau te vinden is.
Naar deze school gingen – meestal te voet – ook de kinderen uit Steenwijksmoer en omgeving.
Daar kwam een einde aan toen Steenwijksmoer in 1933 een eigen Franciscuskerk en Theresiaschool kreeg.
Vanuit de Willibrordusschool ontstond in 1969 de Panta Rheischool.

Bij de ontmoeting op 9 januari jl. was ook volop aandacht voor het - in het hier en nu -
werken vanuit de waarden van het katholieke geloof. In een ontspannen,
plezierige en leerzame setting werd het contact tussen leerkrachten en kerk aangehaald en de onderlinge band versterkt.
De drie scholen werken nauw samen, terwijl iedere school haar eigen karakter en kleur kan en mag behouden.