Mariakapel - ingewijd op 16 juli 2019

Geplaatst op: 23-09-2019

Veel mooie dingen groeien spontaan èn langzaam maar zeker. Lees maar eens verder.

Eén van onze parochianen, de architect Koos Bakker, wilde graag een bijdrage leveren aan het tot stand gekomen Sint-Antoniusgebouw. In Twente had hij inspiratie opgedaan voor het bouwen van een Mariakapelletje. Het dak had de vorm van twee elkaar rakende, biddende handen. Zijn plan kon goed samengebracht worden met het verlangen van de vrijwilligers die het Antoniusgebouw gebouwd hebben om iets te doen met een oude gevelsteen. Deze gevelsteen, uit het jaar 1858, is afkomstig uit het eerste katholieke kerkje na de Reformatie in Coevorden dat op de hoek van de Wilhelminasingel-Sallandsestraat stond. De steen had vanwege de dikte geen plek kunnen krijgen in een van de muren van het nieuwe gebouw. Nu stond de steen in weer en wind buiten, terwijl hij eigenlijk afgedekt moest worden. Door een kapelletje boven de gevelsteen te bouwen werden twee verlangens bij elkaar gebracht.

Op het kapelletje zijn leien aangebracht. Aan de geloofsgemeenschap van Coevorden werd onlangs een marmeren altaarsteentje aangeboden. Het steentje (35  x  35  x  4 cm) is afkomstig uit het voormalige klooster Mariënbos van de ‘Zusters van Onze Lieve Vrouw van Amersfoort’ aan de Sparrenlaan in Emmen. Tot deze zustergemeenschap behoort ook zuster Annette Schoon, de eerste pastoraal werkster in Coevorden.

In het kapelletje bovenop gevelsteen en altaarsteen is een betonnen beeld geplaatst, dat diaken Frans Wielens heeft aangeboden. Het beeld toont ons ‘Onze-Lieve-Vrouw van de Wonderdadige Medaille’ (zo wordt de verschijning van Maria aan Catharina Labouré op 19 juli 1830 in de Rue du Bac te Parijs genoemd): Maria die beide handen uitstrekt naar degene die voor haar staat. Maria heeft haar voeten gezet op de slang, waarmee de overwinning op het kwaad wordt aangeduid.

De nieuwe kapel werd op dinsdag 16 juli 2019 ingewijd, na afloop van de H. Mis. Het is een passende datum. Immers op 16 juli viert de Kerk ieder jaar ‘Onze Lieve Vrouwe van de berg Karmel’. Daarmee is de inwijding een mooie voorbereiding op de bedevaart die we als Immanuelparochie zullen gaan maken op vrijdag 25 oktober a.s. naar Bolsward, de plek waar de karmeliet Titus Brandsma werd geboren.