Afronden ‘lange’ Kersttijd - Maria Lichtmis – 2 februari 2021

Geplaatst op: 22-01-2021

Dit kalenderjaar valt 2 februari, de veertigste dag na Kerstmis, op een dinsdag.
De veertigste dag is de dag waarop, volgens het evangelie van Lukas, Jozef en Maria
met het kind Jezus naar de tempel van Jeruzalem zijn gegaan.
Geheel volgens de wet van Mozes hebben ze daar als dank voor de geboorte van hun eerstgeboren zoon een offer gebracht.
Het gaat om een eenvoudig dankoffer (‘een koppel tortels of twee jonge duiven’).
Het feest heet, na het Tweede Vaticaans Concilie op de liturgische kalender, ‘Opdracht van de Heer’,
maar is bij vele gelovigen nog steeds bekend als ‘Maria Lichtmis’.
Vorig jaar vierden wij Maria Lichtmis gezamenlijk in Steenwijksmoer op een zondagmorgen.
Dit jaar eveneens gezamenlijk maar dan op dinsdagavond in een viering die zal plaatsvinden in Coevorden en
die u thuis kunt meebeleven via de livestreaming.
Een gelegenheidskoortje zal een muzikale bijdrage leveren.
Dit jaar worden na Maria Lichtmis in onze kerken de Kerststallen opgeruimd.
Dit betreft een oude en goede traditie om de Kersttijd door te trekken van Kerstmis tot Maria Lichtmis.
Het opruimen kan echter ook eerder, na Driekoningen of na het Hoogfeest van de Doop des Heren, gebeuren.