R.K. kerk in Weiteveen viert een grandioos jubileumfeest

Geplaatst op: 03-07-2019

De R.K. kerk, O.L. V. Koningin van de Vrede te Weiteveen vierde 31 mei, 1 juni en 2 juni 2019 het 100-jarig jubileum. Vrijdag en zaterdag stonden in het teken van de presentatie van de film "Toen leeft nog!" Een film over de geschiedenis van de jubilerende kerk. De filmbeelden werden afgewisseld met verhalen over de historie van en gebeurtenissen in kerk en dorp. De mooie zang van het kinderkoor, herenkoor en het dameskoor van de geloofsgemeenschap ondersteunden deze boeiende verhalen. De acteurs komen voornamelijk uit Weiteveen en  de verhalenvertellers zijn gidsen van het Veenloopcentrum. De toegangskaarten voor beide presentaties waren volledig uitverkocht. De film "Toen leeft nog!" is  t.z.t. te bekijken in het Veenloopcentrum, de voormalige pastorie van de eerste pastoor van de parochie, pastoor Veltman.Als pastoor Veltman en de zusters er niet waren geweest, was Weiteveen niet geworden zoals het nu is.

Ter gelegenheid van het jubileum is er een cd gemaakt: "Mooi Weiteveen"; de tekst is geschreven door Jan Suelmann en de muziek is gecomponeerd door "Los Vast" met  zang van Erik Fühner. Alle 100 singles waren in een mum van tijd uitverkocht.

Zondag 2 juni was de plechtige eucharistieviering met Mgr. van den Hout, pastoor Tjepkema en diaken Wielens. Het was een indrukwekkende plechtigheid in een volle kerk met parochianen en gasten van "Elders".

Na afloop van de H. Mis was er een buffet met belegde broodjes. Het middagprogramma was heel gevarieerd. Een tentoonstelling uit de collectie van Bennie Mensen, een doorlopende dvd met 375 foto's van  hoogtepunten uit de geschiedenis van de kerk. Wie dat wilde kon worden geschminkt door de kleurrijke dames van TiPo, ook kon je ballonnen figuren maken maar vooral de glitter tattoos waren populair bij de jongste bezoekers. Natuurlijk ontbraken de springkussens niet en ook pastoor Tjepkema genoot hier zichtbaar van. Het gelegenheidskoor o.l.v. Theo Mensen nam het publiek mee op reis door 100 jaar. De overige muziek werd verzorgd door ‘The Voice’-deelnemer Bram Scheper en de gelegenheidsband  "Lost Vast". De R.K. kerk in Weiteveen  kan terug kijken op een zeer geslaagd jubileumfeest  onder ideale weersomstandigheden en een zeer gezellige sfeer. De kerk heeft samen met het Veenloopcentrum opgetrokken er een grandioos jubileumfeest van gemaakt.  De catering  verzorgd door de vrijwilligers van het Veenloopcentrum en de geloofsgemeenschap was prima verzorgd. Weiteveen mag dankbaar en vol trots terugkijken op dit 100- jarig jubileumfeest.