Onrustig? Moe? Druk? Gestrest? Aanbidding!

Geplaatst op: 12-11-2018

Ontdek het zelf: ‘voor het Allerheiligst Sacrament uitgesteld in de monstrans kom ik tot rust. Ik hoef niets te zeggen. Ik mag maar hoef geen woorden te prevelen. Ik hoef er alleen maar te zijn en me laten beminnen door Hem die mij als geen ander aanvaardt en liefheeft.’

Een leerzame avond hebben we achter de rug in grote zaal van woon- en zorgcentrum St. Franciscus met de heer René Huyskens die op vrijdag 21 september jl. een lezing over engelen heeft gehouden. Kort daarna beleefden velen van u een indrukwekkende 24 uur aanbidding op vrijdag 28 en zaterdag 29 september jl. De achterliggende gedachte bij de keuze van deze dagen was een geestelijke voorbereiding op het feest van de Aartsengelen Michaël, Gabriël en Rafaël (29 september) en op de gedachtenis van de engelbewaarders (2 oktober). Van 19.00 tot 19.00 uur was er steeds iemand biddend en wakend aanwezig bij het Allerheiligst Sacrament terwijl tientallen kaarsjes werden ontstoken ten bate van de actie Samenloop voor Hoop. Er zijn een aantal punten die om verbetering vragen, maar over het geheel genomen kunnen we boven alles tevreden en dankbaar terugkijken op deze bijzondere 24 uur. 24 uur aanbidding die volgens een heel aantal aanbidders naar meer aanbidding smaken. Daarom een vooruitblik naar de komende maanden. Ik doe dat aan de hand van vier punten.

Er staat een fout in de parochiebladen. Het gaat om de maandelijkse H. Mis (18.30 uur) met aanbidding (19.00 tot 20.00 uur) in Coevorden. Deze aanbidding vindt niet plaats op vrijdag 23 november a.s. maar op vrijdag 16 november a.s.  Verder vindt de aanbidding niet plaats in de parochiekerk maar zoals gebruikelijk in de kapel van woon- en zorgcentrum St. Franciscus. De vrijdagavond wordt in de maanden september, oktober en november aangehouden vanwege de Katholieke Alphacursus. Daarna gaan we weer verder op donderdagavond.

Data van de aanbidding in de laatste maand(en) van dit kalenderjaar en in het nieuwe kalenderjaar:
In de kapel St. Franciscus te Coevorden op donderdag 20 december, 17 januari, 21 februari, 21 maart, 16 mei, 20 juni, 18 juli 2019. Op Witte Donderdag, 18 april 2019, is er van 20.00 tot 24.00 uur aanbidding in de parochiekerk van Coevorden. Op donderdag 15 augustus, het Hoogfeest H. Maria Tenhemelopneming, is er geen aanbidding in de kapel van St. Franciscus in Coevorden.

Woensdag 14 augustus, aan de vooravond van het Hoogfeest H. Maria Tenhemelopnemingmaar is aanbidding in de parochiekerk van Weiteveen van 18.00 tot 19.00 uur. Vervolgens om 19.00 uur een Woord en Communieviering met diaken Frans Wielens.

Ook is in Weiteveen maandelijks gelegenheid tot aanbidding. Het gaat om woensdagavond 28 november, 19 december 2018 , en 23 januari, 27 februari, 27 maart, 24 april, 22 mei, 26 juni 2019. Vanaf 18.00 uur wordt de monstrans uitgesteld en wordt aansluitend om 19.00 uur de H. Eucharistie gevierd.