Woordje pastores

Geplaatst op: 22-04-2024

De pastor moet het doen........

Rond de jaarwisseling sprak een parochiaan mij aan, op straat tegenover de kerk in Coevorden. Ze wilde graag weten of het werk in de Immanuelparochie mij beviel na hier een jaar werkzaam te zijn. Ik heb haar gezegd dat ik hier graag mijn pastorale werk doe. “Wij zijn ook blij met u”, was haar reactie. Ik kreeg vervolgens ook enkele tips mee.

De vorige pastor ging vaak ongevraagd op bezoek bij mensen, volgens mijn gesprekspartner. Ook bezocht hij vaak de sportverenigingen in de stad en was hij vaak te vinden op de schoolpleinen. Ook gaf ze de tip dat ik op Facebook moet gaan en moet gaan twitteren. “Dat moet u ook gaan doen, dan komen de mensen terug in de kerk!”

Het is helemaal waar dat een pastor aan de bak moet. Hij moet inderdaad, hier in de parochie, in vijf geloofsgemeenschappen parochianen bezoeken, scholen bezoeken en contacten met mensen leggen en in (veel) vieringen voorgaan. Jezus en de apostelen gingen er immers ook op uit.

De parochiaan had er begrip voor dat het voor iemand zoals ik, getrouwd en met vier kinderen, niet woonachtig in de parochie, wel allemaal goed te plannen moet zijn. Maar toch…de pastor moet het doen...dan komt het goed... was de boodschap.

Bij het verschijnen van dit parochieblad kijken we terug op een intense Goede Week. Met Pasen hebben we geleerd dat ons geloof een levend geloof is. Een geloof van hoop en de overwinning van leven op de dood. God is als de Levende bij ons. Een geloof van ons allemaal!

In deze zelfde periode presenteren de communicanten zich aan de geloofsgemeenschappen en zijn onze vormelingen hard op weg naar het ontvangen het Sacrament van het Heilig Vormsel. De communicanten leren dat ze de Heer gaan ontvangen in de het teken van het brood: “Blijf dit doen om Mij te gedenken”, zegt Jezus tegen de communicanten maar Hij zegt het tegen ons allemaal.

Onze vormelingen leren dat ze gezegend zullen worden met Heilige Geest zodat ze getuigen van Jezus zullen worden. Ook die opdracht is gericht aan ons allemaal.

Wij zijn allemaal uitgenodigd. We hebben allemaal een taak gekregen te getuigen van ons geloof. En we worden allemaal uitgenodigd (weer) mee te doen. Mede namens pastoor Buit nodig ik u uit (weer) naar de Kerk te komen. Laten we samen vieren, samen verantwoordelijkheid nemen, samen geloven, samen werken.

Welkom! Diaken Niek Nijhuis