Glas-in-lood ramen

Geplaatst op: 25-02-2019

GLAS-IN-LOOD RAMEN

Door schenkingen is het binnenkort mogelijk weer drie glas-in-lood ramen te plaatsen. Het gaat om twee van de vier grote ramen aan de linker zijde en een kleinere. Het zou mooi zijn als we de twee andere ramen aan de linkerzijde ook kunnen plaatsen, zodat alle middelste grote ramen zijn voorzien van glas-in-lood. Maar dat is alleen mogelijk door schenkingen van uw kant. Mocht u geld willen schenken, neem dan even contact op met iemand van de locatieraad (vermeld in het Franciscuscontact).

Ook kunt u geld storten op de ING rekening van de Franciscuskerk het rekeningnummer is:

NL31 INGB 0000 8185 30 onder vermelding van: glas-in-lood ramen  Franciscuskerk  Steenwijksmoer.

Glas-in-lood ramen in de kerk in Steenwijksmoer

Onze kerk is de afgelopen jaren grondig gerenoveerd. We zijn blij en tevreden met het resultaat en hopen nog vele jaren vooruit te kunnen.

Er is echter nog een hele grote wens en die betreft de ramen. Er zijn nieuwe frames voor de ramen gemaakt en deze zijn zo gemaakt dat er eventueel glas-in-lood ramen ingezet kunnen worden.

Zoals u misschien weet is onze kerk begin jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd. Er zaten toen prachtige glas-in-lood ramen in. Na de kerkelijke vernieuwingen van het Tweede Vaticaanse Concilie zijn deze er uit gehaald en vernietigd. Met de wetenschap van nu kunnen we ons deze actie niet voorstellen maar het paste bij de tijdgeest.

Onze restauratiecommissie bestaat uit Henk Haverkort, Ad Arends, Gijs van Eijden en Johan Reinink. Zij zijn achter de schermen heel druk bezig met de voorbereidingen om de droom van nieuwe glas-in-lood ramen te verwezenlijken. Deze ramen moeten zo veel mogelijk lijken op de oude ramen. Daar is een intensieve en langdurige speurtocht aan vooraf gegaan. Zelfs tot in Australië toe!!

Er zijn contacten met een glas-in-lood atelier om het een en ander voor te bereiden. Tijdens het Maria vesper op 9 oktober jl. kon u al een “voorproefje” zien van het resultaat. Levensgrote tekeningen zijn op de ramen geplakt zodat we ons een beetje kunnen voorstellen hoe het eruit zal gaan zien.

U begrijpt dat deze glas-in-lood ramen niet goedkoop zijn. Willen wij dit realiseren dan zullen we met elkaar de schouders eronder moeten zetten om de financiën rond te krijgen. We zijn ons ervan bewust dat we wederom een beroep op u doen. Uit de vele reacties merken we echter dat dit initiatief enorm wordt gewaardeerd en dat velen van u het geweldig zouden vinden als de ramen weer in oude staat teruggebracht worden.

Er zijn verschillende mogelijkheden om dit project te sponsoren. U kunt voor een heel raam doneren of een halve. Maar uiteraard kunt u ook een bedrag storten op het speciale rekeningnummer. NL31 INGB 0000 8185.30. Tevens staat er een collectebus achter in de kerk.

Iedere euro is welkom, vele kleintjes maken uiteindelijk één grote!

Meer informatie over dit project kunt u achter in de kerk vinden. U kunt ook contact opnemen met Jo Assen of Henk Haverkort (06-53 47 42 26).

Wij hopen op een in alle opzichten kleurrijk 2017.

Voor foto's zie het fotoboek!