Paramenten, beelden, vaandels, iconen en meer …..

Geplaatst op: 16-12-2020

Voor de ambo (lessenaar voor lezingen, preek en voorbeden) en het altaar in de Willibrorduskerk
waren al witte, groene en paarse antependia (voorhangsels) aanwezig;
in 2012 werden ook de ontbrekende rode kleden aangeschaft.
In de ruimte voor het tabernakel (sacramentskapel) kwam een mooi vloerkleed te liggen.
Drie beelden die in 2013 teruggekeerd zijn uit het Stedelijk Museum (Sint-Franciscus, Heilig Hart en Piëta),
werden in de loop van de tijd één voor één gerestaureerd door Koos van Oevelen.
Dat gebeurde ook met het reeds in de kerk aanwezige beeld van de H. Jozef.

In 2013 kreeg onze geloofsgemeenschap van Bertus Wessel,
afkomstig uit Steenwijksmoer en als priester werkzaam in Den Haag, prachtige paramenten.
Het gaat onder andere om een goudkleurig kazuifel en een koorkap.
Deze bijna honderd jaar oude koorkap is onlangs door Mariola Zientara uit Nieuw-Buinen prachtig gerestaureerd.
Zij is nu bezig met de restauratie van een aantal vaandels die
- net als het bovengenoemde drietal beelden -
in bruikleen waren gegeven aan het plaatselijke museum en werden teruggegeven.
In de opbergruimte van het Sint-Antoniusgebouw hebben de vaandels een nieuwe en mooie plek gekregen.

Van de heer Huub Linssen kregen we in de loop van de tijd bijzondere geschenken.
Allereerst twee mooie iconen die - net als iconen uit de nalatenschap van Freddy Langeland en pastoor Gerard Lukassen -
in de sacristie een plekje hebben gekregen.
Alle drie iconen zijn vervaardigd door een en dezelfde kunstenaar (Huub Linssen).
De heer Linssen schonk ook een velum (kleed dat gebruikt wordt bij de zegening met de monstrans).
Voorts een aantal antieke kazuifels en een dalmatiek die een plekje gekregen hebben
n de sacristie van de kapel van woon- en zorgcentrum St. Franciscus.

De Willibrorduskerk kreeg in 2014 van pastoraal werker Lysbeth Minnema
een uniek kruisbeeld dat afkomstig is uit Latijns-Amerika.
Van de kloostergemeenschap Arca Pacis kreeg Coevorden in 2016 een verzilverde offerschaal.
Parochianen die onbekend willen blijven, schonken een prachtig terracotta kunstwerk
met de aanbidding van het goddelijk Kind door herders en wijzen.
Dit kunstwerk heeft net als het Latijns-Amerikaanse kruisbeeld een plek gekregen in het Antoniusgebouw.