Bescherming persoonsgegevens (I)

Geplaatst op: 17-06-2018

U heeft het vast al via de media vernomen dat er veel te doen is rondom de bescherming van uw persoonsgegevens, vanwege de invoering van de wet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) die op 25 mei jl. is ingegaan. Nu neemt deze wet binnen de kerk een bijzondere positie in. Binnen de Katholieke Kerk in Nederland waren er al regels om de persoonlijke gegevens te beschermen. Ze werden vastgelegd in het Reglement Bescherming Persoonsgegevens Parochies uit januari 2006 en vastgesteld door de diocesane bisschoppen van de Nederlandse RK Kerkprovincie. Voor de R.K. Kerk kan dit reglement als basis dienen en worden aangepast conform de nieuwe vereisten in de AVG. Deze aanpassingen gebeuren in overleg met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Binnen het reglement van de kerk zijn er al meerdere stappen ondernomen om helemaal te voldoen aan de nieuwe wet. Het doel van de nieuwe AVG is uw persoonsgegevens nog beter te beschermen door ze alleen te gebruiken waarvoor ze bestemd zijn. De ledenadministraties van de R.K. Kerk zijn ondergebracht in een optimaal beveiligd registratiesysteem (SILA). U kon in het verleden en kunt in het heden bezwaar maken tegen het feit dat uw gegevens in dit systeem zijn ondergebracht. Daarnaast is het belangrijk dat u altijd inzage kunt krijgen hoe u geregistreerd staat.

In onze parochiebladen staat steeds aangeven hoe u de ledenadministratie kunt bereiken en tot wie u zich kunt wenden met een verzoek, vraag of opmerking met betrekking tot de kerkelijke activiteiten. Daartoe staan de namen, adressen en telefoonnummers van een aantal contactpersonen altijd in de parochiebladen vermeld. Om te voorkomen dat mensen buiten parochie ongewenst en ongevraagd gebruik maken van deze gegevens, is besloten de parochiebladen gericht onder de leden te verspreiden. Daarom liggen ze nu bijvoorbeeld ook niet meer achter in de kerk. Extra exemplaren kunt u echter ten allen tijde verkrijgen via de parochieadministraties of in de sacristie bij de kosters of de pastores.

Het proces ‘bescherming persoonsgegevens’ is nog steeds in ontwikkeling omdat de stroom aan informatie steeds meer toeneemt. Het is van belang om scherp te blijven. Daarom heeft het bisdom informatiebijeenkomsten georganiseerd en zijn de parochies uitvoerig op de hoogte gebracht van het uitgezette beleid. Meer informatie over de manier waarop de R.K. Kerk omgaat met uw persoonsgegevens kunt u vinden op de website www.rkkerk.nl. In een volgend parochieblad komt een vervolg op dit artikel.

Met vriendelijke groet namens het parochiebestuur Immanuel,

Ada Görtz