Roeken op het kerkhof in Nieuw-Schoonebeek

Geplaatst op: 31-10-2018

Beste parochianen,

We hebben reactie ontvangen van de gemeente Emmen wat betreft het verplaatsen van roeken op het kerkhof.

De reactie van de gemeente Emmen luidt:
Wij hebben een ontheffing aangevraagd bij de provincie Drenthe voor het verjagen van roeken op verschillende locaties in de gemeenten. Zoals de regels voorschrijven heeft een extern bureau een plan van aanpak gemaakt. Deze hebben wij vrijdag 4 oktober ontvangen.
In dit plan staat waar en op welke manier we roeken mogen verjagen. We zoeken nu een aannemer om hier uitvoering aan te geven. Uiteraard alleen op de locaties waarvan de provincie en de ecoloog hebben aangegeven dat het verjagen mogelijk is. Op de locatie Nieuw-Schoonebeek mogen we geen roeken verjagen. De ecoloog die het plan van aanpak heeft gemaakt geeft daarover aan;
"Er zijn geen groenelementen gevonden die een reëel alternatief vormen voor de kolonie bij de RK Kerk in Nieuw-Schoonebeek. Op deze locatie worden daarom geen maatregelen genomen om de kolonie te verplaatsen."
Wij snappen de ergernissen van de bewoners, niet alleen in Nieuw-Schoonebeek maar ook elders bij overlast. Wij als gemeente zijn gebonden aan de wet en de regels van Wet Natuur Bescherming.

Op basis van bovenstaand bericht zal er verder geen initiatief meer worden ondernomen door de locatieraad aangezien verplaatsing door wet- en regelgeving verboden is.

Met vriendelijke groet,
Locatieraad H. Bonifatius